У навчальному посібнику висвітлюються актуальні проблеми практичної організаційної психологи.
У першій частині, яка складається з семи розділів, розкривається сутність організації та роль організаційних психологів у психологічному забезпеченні її діяльності. Детально аналізуються такі проблеми: структура організації та її основні функції; предмет та завдання організаційної психології (психології організацій); моделі психологічної служби для вирішення психологічних проблем в організаціях; основні види діяльності організаційних психологів; зміст та особливості технологічного підходу в роботі організаційних психологів; особливості використання активного соціально-психологічного навчання та психолого-організаційного консультування у процесі реалізації технологічного підходу.
У другій частині посібника, яка містить дев'ять розділів, наведено основні технології роботи організаційних психологів, які можуть бути використані для розв'язання актуальних проблем, що виникають в роботі менеджерів та персоналу організацій: формування конкурентоздатної команди; розвиток професійно-управлінського самовизначення менеджерів; прийняття менеджерами ефективних управлінських рішень; формування професійної етики менеджерів; профілактики та подолання комунікативних бар'єрів; запобігання та розв'язання організаційних конфліктів; формування сприятливого соціально-психологічного клімату, профілактики та подолання синдрому «професійного вигорання»; психологічного забезпечення ефективності підприємницької діяльності. Кожна із технологій складається з трьох компонентів — інформаційно-смислового, діагностичного та корекційно-розвивального, що дає можливість забезпечити системне й оперативне вирішення організаційними психологами психологічних проблем в організації.
Навчальний посібник є першим виданням з практичної організаційної психології в Україні і розрахований для підготовки психологів та менеджерів організацій у вищих навчальних закладах та інститутах післядипломної освіти.
Навчальний посібник також може бути корисним для психологів і менеджерів, які бажають підвищити ефективність діяльності своїх організацій, враховуючи психологічні закономірності їх функціонування та розвитку.
ВСТУП |
13 |
Частина 1. ЗМІСТ ТА ОСОБЛИВОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГІВ В ОРГАНІЗАЦІЇ (ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ) |
18 |
Розділ 1. ПОНЯТТЯ ПРО ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ЇХ ОСНОВНІ ФУНКЦІЇ |
19 |
1.1. Сутність організацій, їх соціально-економічні та соціально-психологічні функції |
19 |
1.2. Роль менеджерів у забезпеченні ефективного управління організаціями |
20 |
1.3. Персонал як основа ефективної діяльності організацій |
22 |
1.4. Основні підходи та принципи аналізу діяльності організацій в сучасних умовах |
23 |
Розділ 2. РОЛЬ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ ПСИХОЛОГІЇ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ЕФЕКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙ |
28 |
2.1. Про необхідність переходу від психології управління до організаційної психології |
28 |
2.2. Предмет та основні завдання організаційної психології |
30 |
2.3. Особливості академічної та практичної організаційної психології |
33 |
2.4. Психологічна допомога як головна мета практичної організаційної психології |
34 |
Розділ 3. ОСНОВНІ МОДЕЛІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ ДЛЯ ВИРІШЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНИХ ПРОБЛЕМ В ОРГАНІЗАЦІЯХ |
38 |
3.1. Поняття про модель психологічної служби |
38 |
3.2. «Суспільна», «організаційна», «групова» та «особистісна» моделі психологічної служби |
39 |
3.3. «Екстремальна» і «стабільна» моделі психологічної служби |
40 |
3.4. «Безпосередня» та «опосередкована» моделі психологічної служби |
42 |
Розділ 4. ОСНОВНІ ВИДИ ДІЯЛЬНОСТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ |
45 |
4.1. Просвітницька діяльність організаційних психологів |
45 |
4.2. Роль діагностичної та експертної діяльності організаційних психологів |
47 |
4.3. Прогнозування і профілактика як види діяльності організаційних психологів |
49 |
4.4. Особливості психокорекційної, психоконсультативної та психотерапевтичної діяльності організаційних психологів |
51 |
Розділ 5. ЗМІСТ ТА ОСОБЛИВОСТІ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ В РОБОТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ |
54 |
5.1. Поняття про технологічний підхід в роботі організаційних психологів і сутність технологій |
54 |
5.2. Особливості гуманітарних і психологічних технологій |
55 |
5.3. Психолого-організаційні технології як різновид психологічних технологій |
56 |
Розділ 6. ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНІК У ПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ В РОБОТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ |
60 |
6.1. Поняття про інтерактивні техніки та їх роль у реалізації технологічного підходу в роботі організаційних психологів |
60 |
6.2. Роль організаційно-спрямовуючих інтерактивних технік у формуванні психологічної культури менеджерів і персоналу організацій |
62 |
6.3. Використання змістовно-смислових інтерактивних технік для психологічної підготовки менеджерів і персоналу організацій |
65 |
6.4. Застосування рольових ігор і тренінгів для психологічної підготовки менеджерів і персоналу організацій |
66 |
Розділ 7. РОЛЬ ПСИХОЛОГО-ОРГАНІЗАЦІЙНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ У ПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПІДХОДУ У РОБОТІ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ |
72 |
7.1. Поняття про психолого-організаційне консультування та його роль в реалізації технологічного підходу в роботі організаційних психологів |
72 |
7.2. Мотиваційний компонент моделі психолого-організаційного консультування |
76 |
7.3. Когнітивно-смисловий та операційний компоненти моделі психолого-організаційного консультування |
77 |
7.4. Особистісний та організаційний компоненти моделі психолого-організаційного консультування |
80 |
Частина 2. ОСНОВНІ ТЕХНОЛОГІЇ РОБОТИ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ ПСИХОЛОГІВ З МЕНЕДЖЕРАМИ ТА ПЕРСОНАЛОМ ОРГАНІЗАЦІЙ, ПІДПРИЄМЦЯМИ |
84 |
Розділ 1. ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ КОНКУРЕНТОЗДАТНОЇ КОМАНДИ |
85 |
1.1. Психологічний аналіз змісту та суттєвих характеристик конкурентоздатної команди (інформаційно-смисловий компонент технології) |
85 |
1.2. Комплекс діагностичних методик для вивчення особливостей діяльності конкурентоздатної команди (діагностичний компонент технології) |
92 |
1.3. Система тренінгових занять для формування конкурентоздатної команди (корекційно-розвивальний компонент технології) |
103 |
Розділ 2. ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-УПРАВЛІНСЬКОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ МЕНЕДЖЕРІВ |
111 |
2.1. Поняття про професійно-управлінське самовизначення менеджерів, його структуру та динаміку (інформаційно-смисловий компонент технології) |
111 |
2.2. Загальні принципи і методики вивчення особливостей професійно-управлінського самовизначення менеджерів (діагностичний компонент технології) |
119 |
2.3. Тренінгова та консультативна програма для розвитку професійно-управлінського самовизначення менеджерів (корекційно-розвивальний компонент технології) |
127 |
2.3.1. Зміст та структура «Тренінгу професійно-управлінського самовизначення» |
128 |
2.3.2. Психолого-організаційне консультування з проблеми професійно-управлінського самовизначення |
130 |
Розділ 3. ТЕХНОЛОГІЯ ПРИЙНЯТТЯ МЕНЕДЖЕРАМИ УПРАВЛІНСЬКИХ РІШЕНЬ В ОРГАНІЗАЦІЇ |
137 |
3.1. Поняття про управлінське рішення та чинники, що впливають на його прийняття в організації (інформаційно-смисловий компонент технології) |
137 |
3.2. Методи діагностики особливостей прийняття управлінських рішень в організації (діагностичний компонент технології) |
144 |
3.3. Ділові та навчально-рольові ігри для підготовки менеджерів до ефективного прийняття управлінських рішень (корекційно-розвивальний компонент технології) |
155 |
Розділ 4. ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ЕТИКИ МЕНЕДЖЕРІВ |
170 |
4.1. Зміст і структура професійної етики менеджерів (інформаційно-смисловий компонент технології) |
170 |
4.2. Методи дослідження особливостей професійної етики менеджерів (діагностичний компонент технології) |
178 |
4.3. Система тренінгових занять для формування професійної етики менеджерів (корекційно-розвивальний компонент технології) |
184 |
Розділ 5. ТЕХНОЛОГІЯ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ БАР'ЄРІВ В ОРГАНІЗАЦІЇ |
192 |
5.1. Поняття про комунікативні бар'єри в організації, їх види та причини виникнення (інформаційно-смисловий компонент технологи) |
192 |
5.2. Система діагностичних методик для вивчення комунікативних бар'єрів в організації (діагностичний компонент технології) |
198 |
5.3. Тренінгова програма для профілактики та подолання комунікативних бар'єрів в організації (корекційно-розвивальний компонент технології) |
214 |
Розділ 6. ТЕХНОЛОГІЯ ЗАПОБІГАННЯ ТА РОЗВ'ЯЗАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ КОНФЛІКТІВ |
223 |
6.1. Організаційні конфлікти: основні види, причини виникнення та шляхи подолання (інформаційно смисловий компонент технології) |
223 |
6.2. Система діагностичних методик для вивчення особливостей організаційних конфліктів (діагностичний компонент технології) |
235 |
6.3. Модель психолого-організаційного консультування з проблеми розв'язання конфліктів в організації (корекційно-розвивальний компонент технологи) |
247 |
Розділ 7. ТЕХНОЛОГІЯ ФОРМУВАННЯ СПРИЯТЛИВОГО СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ В ОРГАНІЗАЦІЇ |
253 |
7.1. Зміст, структура та види соціально-психологічного клімату в організації (інформаційно-смисловий компонент технології) |
253 |
7.2. Методики для діагностики соціально-психологічного клімату в організації (діагностичний компонент технології) |
257 |
7.3. Тренінгова програма формування сприятливого соціально-психологічного клімату в організації (корекційно-розвивальний компонент технології) |
269 |
Розділ 8. ТЕХНОЛОГІЯ ПРОФІЛАКТИКИ ТА ПОДОЛАННЯ СИНДРОМУ «ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ» В ОРГАНІЗАЦІЯХ |
274 |
8.1. Поняття про зміст, структуру та основні прояви синдрому «професійного вигорання» у менеджерів і персоналу організацій (інформаційно-смисловий компонент технології) |
274 |
8.2. Методики для діагностики синдрому «професійного вигорання» в організаціях (діагностичний компонент технології) |
281 |
8.3. Індивідуальна та групова програми для профілактики і подолання синдрому «професійного вигорання» в організаціях (корекційно-розвивальний компонент технології) |
298 |
Розділ 9. ТЕХНОЛОГІЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ |
308 |
9.1. Психологічні особливості підприємницької діяльності (інформаційно-смисловий компонент технології) |
308 |
9.2. Система діагностичних методик для вивчення психологічних особливостей підприємницької діяльності (діагностичний компонент технології) |
315 |
9.3. Комплекс активних методів і форм психологічної підготовки підприємців до підвищення ефективності підприємницької діяльності (корекційно-розвивальний компонент технології) |
335 |